LEGOLAND® overtager driften af FDM Camping Billund og LEGOLAND® Village

Under navnet LEGOLAND® Holiday Village vil LEGOLAND fremover tilbyde overnatningsmuligheder med telt, i campingvogn eller hytte og på vandrerhjem som supplement til det 4-stjernede Hotel LEGOLAND. Dermed styrker hele LEGOLAND Billund Resort-samarbejdet sin position som feriedestination for børnefamilier fra Nordeuropa.

Naboerne FDM Camping Billund og vandrerhjemmet LEGOLAND Village har siden midten af 1990’erne været drevet som to selvstændige virksomheder i et tæt samarbejde. Fra 1. januar 2013 overtager LEGOLAND Billund den daglige drift af de to virksomheder, som fremadrettet bliver samlet under navnet LEGOLAND Holiday Village.

LEGOLAND Holiday Village overtager medarbejdere fra FDM Camping Billund og LEGOLAND Village og overtager ligeledes de eksisterende aftaler, der er indgået vedrørende fremtidige kundearrangementer og overnatninger.

Tydeligt LEGOLAND aftryk
Direktør i LEGOLAND Billund, Henrik Höhrmann, glæder sig til i fremtiden at kunne tilbyde et bredere spektrum af overnatningsmuligheder – fra moderne og veludstyret campingplads og hytter til vandrerhjemværelser – der fint supplerer Hotel LEGOLAND.

”Det her er helt i tråd med vores strategi om at tilbyde overnatningsmuligheder, som gør oplevelserne i LEGOLAND Billund Resort tilgængelige for så mange som muligt. Vi har store planer for opgraderinger af både camping og vandrerhjem, og glæder os meget til at udvikle LEGOLAND Holiday Village”, siger Henrik Höhrmann.

Køreplanen for LEGOLAND parkens overtagelse af vandrerhjemmet og campingpladsen er, at driften i 2013 fortsætter som hidtil, samtidig med at de to eksisterende forretninger indlemmes i LEGOLAND, og udviklingsplanerne falder på plads. I løbet af 2013 vil LEGOLAND Holiday Village blive renoveret med forbillede i Hotel LEGOLAND, hvor LEGOLAND oplevelsen er tydelig. Det nyrenoverede og nytematiserede LEGOLAND Holiday Village skal stå klar til 2014.

Fortsat samarbejde med FDM
Den nuværende leder af FDM Camping Billund, Thomas Buch Tøstesen overtager ansvaret som daglig leder af LEGOLAND Holiday Village. Visti Lund-Jensen, der har været leder af LEGOLAND Village siden 1994, har tidligere på året meddelt, at han fratræder for at gå på pension ved udgangen af 2012.

Bestyrelsesformand i Fonden for Billund Vandrerhjem, Kurt Carstensen, finder timingen optimal og glæder sig samtidig over, at den fremtidige drift af LEGOLAND Holiday Village sikrer, at det også fremover vil være muligt at bo på vandrerhjem i Billund i en tid, hvor der er hårdt pres på indtjeningen i overnatningsbranchen.

Også administrerende direktør i FDM, Thomas Møller Thomsen, er meget tilfreds med aftalen, der sikrer, at FDM’s medlemmer fortsat kan besøge LEGOLAND Holiday Village på fordelagtige vilkår.

”Vi mener, at det vil give en mere sammenhængende ferieoplevelse, at der nu sker en fuldstændig integration af FDM Camping Billund, LEGOLAND Village og LEGOLAND Billund”, siger Thomas Møller Thomsen.

FDM har hidtil haft en lejekontrakt med Billund Kommune omkring arealet, hvor campingpladsen ligger. En del af den nye aftale er, at Billund Kommune nu sælger området.

”For Billund Kommune er det en rigtig god nyhed, at der er indgået en aftale, som fremtidssikrer og udbygger mulighederne for overnatning i Billund. Vi har haft et godt samarbejde med FDM omkring campingpladsen siden 1992, og for os som turistkommune er det væsentligt, at der er et varieret udbud af overnatningsmuligheder. Derfor er vi meget tilfredse med denne aftale”, siger borgmester Ib Kristensen fra Billund Kommune.

For yderligere information kontakt venligst Jonas Søndergård, Tlf: 79501801 eller jonson@LEGOLAND.dk

Fakta

Fonden for Billund Vandrerhjem blev stiftet i 1994. Formålet var at opføre og drive et vandrerhjem i Billund Kommune, der kan tilbyde overnatningsmuligheder for familier, skoler m.v. på et prisniveau, der er tilgængeligt for ungdoms- og socialturisme. Vandrerhjemmet har i en årrække anvendt navnet LEGOLAND Village. LEGOLAND Village har 44 familieværelser, en bistro og kursuslokaler.

FDM Camping Billund er en moderne, veldrevet campingplads beliggende på en 14 ha stor grund. Den blev etableret af FDM i 1992. Campingpladsen har 60 hytter, aktivitetslegeplads samt en række servicebygninger - herunder en dagligvarebutik. Pladsen har over 100.000 overnattende gæster årligt. FDM er med 238.000 husstande som medlemmer Danmarks største forbruger- og interesseorganisation for bilejere. FDM tilbyder rådgivning i forbrugermæssige, juridiske eller tekniske spørgsmål. FDM driver blandt andet test- og bilsynscentre, rejsebureau, forsikringsselskab og vejhjælp m.v.

LEGOLAND er en af Nordeuropas mest populære turistattraktioner. Siden begyndelsen i 1968 har LEGOLAND indbudt til sjove og hyggelige oplevelser for hele familien med udgangspunkt i børn i alderen 2-12 år. LEGOLAND parkens succes er bygget af mere end 60 millioner LEGO® klodser, og det uløselige bånd til LEGO Koncernen er med til at give forlystelsesparkens gæster en unik oplevelse af leg, fantasi, kreativitet og læring. LEGOLAND parkerne er i dag en del af den internationale Merlin Entertainments Group, som blandt sine ejere har LEGO Koncernens moderselskab, KIRKBI A/S.

Søren Dalhof, Henrik Höhrmann og Thomas Tøstesen